PHOTOMONTAGE 1 / FOTOMONTAJE 1

2019

 

 
STUDIO 1 / ESTUDIO 1

48 x 24 cms.
Sponges and garden wire
Esponjas y alambre de jardín
2019



STATEMENT about SPONGES

My current work with sponges that are used for washing dishes arose as an unexpected discovery from out of the daily labour of domestic cleaning.

At first I was attracted by their colour palette of pale blue, rose-pink and green; different from the yellow and green colours I was familiar with in Chile. Given my condition as a foreigner having just landed a few days ago in London, this mundane article became an object of curiosity that I encountered day after day.

While I wash up one plate after another I can see the beauty and potential within that ordinary object that is always available to carry out the daily task of the washing up.

The first step in researching the material was to try folding it in different ways, tying it with sewing thread, then afterwards with the green wire that is used by gardeners to help hold plants upright. The wire allows me to fix the modular shapes that I build with the different folds of the sponge. On the other hand, from the material point of view, I became interested in putting the sponge into relationship with cement, a material that is opposite in colour, texture and weight, and sets up a tension with its soft “feminine” nature.

Materiality and technique are mixed together from a socio-cultural and emotional perspective, which made me read the sponge not only for its limitations (a utilitarian object that gets rid of the dirt), but also as a flexible and adaptable material with absorbent capacity which related emotionally with my current feelings: a Latin American woman from Chile in this tremendous city in ferment, whose only mission is to be flexible and adaptable, absorbing every new stimulus just like a sponge.

In the same way I weave socio-cultural and emotional associations with the concrete. As an element of basic construction, but one which can count on its self-sufficiency and stability to raise itself by its own weight without the need of auxiliary wires, it possesses sufficient weight to hold itself up solidly despite its limitations as a none too sophisticated material.

So, the work is articulated like distinct threads in a complex cloth that crosses the sponge-cement materials with my emotional biography, gender roles and everything that can exist between the multiple cross-combinations.




MANIFIESTO sobre ESPONJAS

Mi actual trabajo plástico en torno a las esponjas para lavar loza, surge como un hallazgo inesperado desarrollando la cotidiana labor de limpieza doméstica.

En un primer momento me atrajo su paleta de color, celeste, rosado y verde; distinto al típico amarillo y verde con el que estaba familiarizada en Chile. Dada mi condición de forastera y a pocos días de aterrizar en Londres, este elemento tan cotidiano se convirtió en un objeto curioso con el que me encontraba día tras día.

Mientras lavo un plato y otro puedo ver la belleza y el potencial que tengo en ese ordinario elemento que se acomoda a cada instante para ejecutar la diaria tarea de lavar.
Desde la investigación material, lo primero fue probar doblándolo de distintas maneras fijarlo con hilo de coser, que luego derivo en el “alambre verde” (usado en la jardinería para ayudar a las plantas a sostenerse), permitiéndome el alambre, fijar las formas modulares que construyo tras los distintos pliegues de la esponja. Por otro lado, materialmente me interesa ponerla en relación con el cemento un material opuesto, en color, textura y peso, que tensiona su ser blando.

Materialidad y técnica se mezclan desde lugares socio-culturales y emocionales, que me hacen leer la esponja no solo desde su precariedad (elemento utilitario que quita la suciedad), sino como un elemento flexible, adaptable y con capacidad de absorber relacionándose de manera emotiva con mi sentir actual. Una mujer latinoamericana Chilena, en esta tremenda ciudad en ebullición, que no tiene sino mas que la misión de ser flexible y adaptable, absorbiendo todo nuevo estimulo tal cual y como lo haría una esponja.

Del mismo modo tejo asociaciones socio-culturales y emocionales con el hormigón, como un elemento de construcción básico, pero que cuenta con la autosuficiencia de levantarse por su propio peso de manera estable, sin la necesidad de alambres que lo auxilien, posee el peso suficiente para sostenerse de manera solida desde su precariedad material poco sofisticada.

El trabajo se articula entonces como distintos hilos de un tejido complejo que cruza a la materia esponja-cemento con mi biografía emotiva, roles de género y todo lo que pueda existir entre las múltiples combinatorias de cruces.